Nieuwe gemeentelijke feitenfiches detailhandel gelanceerd

webresize002

Hoeveel handels- en horecazaken telt mijn gemeente en waar zijn deze gevestigd? Wat is de winkelvloeroppervlakte? Wordt er vooral in de eigen stads- of dorpskern gewinkeld, of is het aantrekkelijker shoppen in de buurgemeenten? Hoe zit het met de leegstand?
Deze en nog veel meer cijfers staan in de nieuwe gemeentelijke feitenfiches detailhandel.

In deze feitenfiches krijgt elke Vlaamse gemeente een gedetailleerd overzicht -inclusief cijfers en kaartmateriaal- van het lokale winkelaanbod, het profiel van de consument én de grootte van het verzorgingsgebied.

LEES MEER: http://www.pomwvl.be/detailhandel

Protopitch 3.0 – lancering Boostpitch (pitchwedstrijd op 9 november in Mons)

In het kader van het lanceringsevent van het Interreg-project Protopitch 3.0, vond op 28 juni een persconferentie plaats bij Pictanovo in Tourcoing.

DSC_6572_web_paint

Dit was het moment voor de aankondiging van de lancering van ‘Boostpitch‘, een grensoverschrijdende pitchwedstrijd in de sector van de creatieve en culturele industrieën waarvan de eerstkomende editie doorgaat op 9 november in Mons.

Inschrijven voor deelname aan de wedstrijd kan tot en met 28 september door het indienen van een wedstrijddossier. Op basis van de ingediende dossiers wordt een preselectie van 30 finalisten gemaakt. Zij gaan vervolgens de ‘pitch-strijd’ aan op 9 november!

Meer info op de pas gepubliceerde Protopitch-website www.protopitch.eu

Ondernemerscentrum Kortrijk blaast 10 kaarsjes uit

Hires-OC Kortrijk-_MW27842

Het Ondernemerscentrum Kortrijk bouwt al tien jaar aan ondernemerschap. Anno 2017 is het basisconcept nog altijd identiek als een decennium geleden: een mix van letterlijk onderdak voor ondernemers, een inhoudelijk aanspreekpunt voor economie en een labo voor innovatie.

Op donderdag 18 mei werd de tiende verjaardag van het Ondernemerscentrum feestelijk gevierd. Niet alleen het Ondernemerscentrum werd voor de gelegenheid feestelijk aangekleed, maar ook de Leiestraat baadde in een groen-blauw kleedje. We startten de viering met een opendeur bij enkele huidige huurders en initiatieven. Bossuwé Brewing kon met hun proevertjes op heel wat belangstelling rekenen. Na het verrassende buffet van Gijs en Matteo in Eetcafé De 7 Zonden, herbeleefden we 10 jaar OCK aan de hand van interviews, getuigenissen en panelgesprekken, Piv Huvluv zorgde voor de ludieke noot. Na het aansnijden van een heuse verjaardagstaart, konden alle aanwezigen naar huis met een goodiebag, inclusief OC West Lego®-mannetje. Op naar de twintigste verjaardag!

De viering was tevens ook de lancering van de nieuwe actie ‘Ik koop lokaal bij een winkelier van hier’ waarbij alle Kortrijkse handelaars een katoenen herbruikbare zak aan hun trouwe klanten mogen uitdelen.

www.ikkooplokaal.be

Protopitch 3.0 weekend in Valenciennes vandaag van start

Protopitch foto Inge 170316
Bent u een creatieveling, marketeer, technicus, ontwikkelaar, ondernemer of designer? Heeft u zin om uw competenties, ervaring of ideeën te laten zien? Vanaf vrijdag en drie dagen lang kan u dan voor een kick-off event terecht in het Noord-Franse Valenciennes waar een nieuw grensoverschrijdend project wordt voorgesteld met aan boord Franse, Waalse en West-Vlaamse partners. De bedoeling is eenvoudig: opkomend jong talent opsporen en begeleiden naar een ondernemersavontuur.Aspirant ondernemers krijgen in Valenciennes de kans om hun ideeën voor te stellen aan een professionele jury. Alleen of met een groep, met of zonder idee, iedere creatieveling kan gedurende 54 uren een echt ondernemersproject ontwikkelen. Hij of zij krijgt daarbij professioneel advies of gepersonaliseerde begeleiding door een team van 15 coaches alsook instrumenten om het project te concretiseren. Aan het einde van de driedaagse pitcht elke team zijn project voor een jury van experts uit de drie deelnemende regio’s (grensoverschrijdend). Het einddoel: doorgroeien naar een echte onderneming en dat onder begeleiding.

Het grensoverschrijdende project, gesteund door EU-geld, kreeg de naam Protopitch 3.0 mee. Het concept staat onder leiding van Pictanovo, dat begeleiders van  start-ups en innovatieve ondernemingen groepeert uit de culturele, de creatieve en de digitale beeldbewerking. Deze groep van begeleiders komen uit de drie windstreken: Noord-Frankrijk, Wallonië en West-Vlaanderen. Vlaamse partners zijn de Ondernemerscentra West-Vlaanderen (OC West) en TUA West (provincie West-Vlaanderen). De Waalse partners zijn La Maison de l’Entreprise uit Mons en Wap’s Hub uit Doornik. Het project duurt tot en met juni 2020 en richt zich tot studenten, prestarters en (jonge) ondernemingen.

Info: website www.sw-valenciennes.fr/nl of contact opnemen met Inge Dekyvere, projectverantwoordelijke voor OC West, T 056 / 280 925, e-mail inge.dekyvere@ocwest.be

Nieuwe Crealink opdracht: campagnebeeld met baseline en huisstijl voor KraK West

Crealink Krakwest

Opdracht

  • Wat / Opdrachtgever
    Deze opdracht kadert binnen het EFRO-project KraK West (Krachtige Kernen in West-Vlaanderen), waarvan de Ondernemerscentra West-Vlaanderen de hoofdpromotor is. Dit project heeft o.a. als doel om een ondernemingsvriendelijk klimaat bij lokale en provinciale besturen te bevorderen, en de handelskernen waarvan de kleinhandelaars de actoren zijn te versterken.
  • Inhoud / Verwachting
    Ter ondersteuning van hun detailhandelsbeleid in de kern, wil OCWest aan de deelnemende West-Vlaamse gemeenten en steden binnen het project een aantal tools aanreiken voor het voeren van communicatie-acties. Deze acties kunnen provinciaal overkoepelend zijn voor alle steden en gemeenten samen of kunnen per afzonderlijke stad of gemeente gevoerd worden.
    Om deze acties te kunnen uitvoeren, moet een nieuw campagnebeeld en huisstijl ontwikkeld worden om het shoppen bij de lokale handelaars in de kern te promoten.
  • Timing
    Uw voorstel voor fase 1:
    Ten laatste tegen 20 december mailen naar: rebecca.verhaeghe@ocwest.be
  • Geschikte profielen
    grafisch design / marketing / communicatie / project management /
    allround creatief brein

Voor meer info over deze opdracht:

  • contact: Rebecca Verhaeghe
    rebecca.verhaeghe@ocwest.be – 0494 53 43 63

Voor meer info over CreaLink:

  • contact: Inge Dekyvere – OCWest – Leiestraat 22 – 8500 Kortrijk
    inge.dekyvere@ocwest.be – 056 280 900
  • Geïnteresseerd in de Nieuwsbrief van Crealink? Schrijf je in via www.crealink.be

Crealink Krakwest_sponsor banner

Lanceringsevent: WESTHOEK De nieuwe wereld

Westhoek Nieuwe wereld

Op 24 november 2016 wordt een nieuwe wervende campagne ‘Westhoek. De nieuwe
wereld’ gelanceerd waarin getoond wordt hoe aantrekkelijk het is om in deze regio te wonen, te werken en te ondernemen.

Fierheid over én ambitie voor de mooie Westhoek zijn de drijfveren van de campagne.
Hierbij draait alles om het binden en verbinden van mensen. Deze campagne roept mensen op om de troeven van de Westhoek te ontdekken, mee te beleven en uit te dragen.

Maak de lancering van dit ambitieuze initiatief voor en door de streek mee en schrijf je nu in.
Westhoek_Uitnodiging_Lanceringsevent

Fotowedstrijd Westhoek Nieuwe wereld

Wedstrijdreglement: Westhoek 20161026reglement_fotowedstrijd-1

 

Pagina 1 van 41234